Beeld zegt zoveel meer

Waarom visueel werken onmisbaar is in het onderwijs

In het onderwijs draait veel om taal gesproken en geschreven. Maar wat als taal niet vanzelfsprekend is? Wat als je de uitleg niet kunt volgen, de instructie mist of moeite hebt om je gedachten onder woorden te brengen? Voor leerlingen en studenten met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of andere taalproblemen is dit dagelijkse realiteit. 

Visueel werken is voor hen geen extraatje, maar een noodzaak. Het helpt om informatie beter te begrijpen, geeft structuur en maakt communicatie duidelijker.  

Mijn verhaal: denken, leren en communiceren in beeld

Met mijn ervaring als student met TOS heb ik een lange leerweg afgelegd, van het speciaal onderwijs en mbo 1 tot aan het hbo. Tijdens die reis ontdekte ik hoe onmisbaar visuele ondersteuning voor mij was. Waar taal voor anderen vanzelfsprekend leek, had ik vaak meer tijd nodig om informatie te begrijpen of mijn gedachten te formuleren. Beeld gaf mij overzicht, houvast en rust.

Toch mocht ik niet altijd visuele middelen gebruiken bij schoolopdrachten. Dat beperkte mijn mogelijkheden om te laten zien wat ik echt begreep en kostte me onnodig veel tijd en energie. Pas als informatie visueel werd aangeboden in de vorm van een schema, stappenplan of illustratie vielen de puzzelstukjes op hun plek.

Die ervaring is nu mijn kracht en mijn missie.

Onderbouwing vanuit onderzoek

Onderzoek laat zien wat ik zelf heb ervaren: visueel werken is essentieel voor leerlingen met TOS of taalproblemen. Taal kan vluchtig en abstract zijn, terwijl beeld juist duidelijkheid en structuur biedt (How To Use Visual Supports To Aid Speech And Language Development, z.d.). 

Visuele middelen maken informatie concreet, overzichtelijk en blijvend beschikbaar ​​(Inrichten Leeromgeving. TOS in Beeld, z.d.). Ze ondersteunen de verwerking van taal en zorgen ervoor dat leerlingen actiever kunnen deelnemen aan de les of het gesprek. Denk aan pictogrammen, stappenplannen, praatplaten en hulpmiddelen die fungeren als brug tussen wat iemand wil begrijpen of zeggen, en wat er daadwerkelijk binnenkomt of geuit wordt.

Door visueel te werken, krijgen leerlingen niet alleen meer grip op het leren, maar ook op zichzelf en hun omgeving.

Mijn expertise in beeld

Met De Azim zet ik mij in voor een onderwijsomgeving waarin beeld en taal elkaar versterken. Ik ontwerp visuele leermiddelen zoals praatplaten, infographics en ondersteunend lesmateriaal. Niet als decoratie, maar als krachtige middelen om te verbinden, te verduidelijken en toegankelijk te maken.

Mijn focus ligt niet alleen op de leerlingen, maar ook op de professionals om hen heen. Ook zij hebben baat bij visueel werken, vooral wanneer ze complexe onderwerpen zoals TOS duidelijk willen overbrengen.

Visueel werken: ook voor onderwijsprofessionals

Ook tijdens één-op-een begeleiding, ondersteuning in kleine groepen, overdrachten of oudergesprekken kan beeld echt het verschil maken. Toch wordt visuele ondersteuning in deze situaties nog vaak over het hoofd gezien. En dat terwijl juist onderwijsprofessionals behoefte hebben aan materialen die helder, overzichtelijk en toepasbaar zijn.

Daarom ga ik binnenkort mijn visuele materialen delen via mijn website en mijn LinkedIn-bedrijfspagina. Denk aan visuele middelen die je direct kunt inzetten in de praktijk: bij oudergesprekken, tijdens begeleiding of om collega’s op een duidelijke manier te informeren over TOS.

Beeld als brug

Visueel werken is meer dan een handige aanvulling, het is een manier van communiceren die recht doet aan hoe verschillend we allemaal denken en leren. Voor leerlingen met TOS openen de deuren die anders gesloten blijven. 

Door taal te ondersteunen met beeld, maken we het onderwijs niet simpeler, maar juist toegankelijker en duidelijker.

Blijf op de hoogte

Wil je als eerste toegang tot visuele materialen en blogs?

📌 Volg mij dan op LinkedIn en houd mijn website in de gaten.

Deze blog is gebaseerd op persoonlijke ervaring en onderbouwd met inzichten uit deskresearch over visueel werken.

Bronvermelding

How to Use Visual Supports to Aid Speech and Language Development. (z.d.).

Inrichten leeromgeving – TOS in beeld. (z.d.).

Winkelwagen
Scroll naar boven